Hur min sommar har varit? Jo tack, vädret kan jag inte klaga på. Men det som dröjer sig kvar av sommaren 2025 är en klump i magen och känslan av handfallenhet.
Allt började kring midsommar när jag märkte att trafiken till min webbplats plötsligt ökade utan anledning. Inga nya artiklar, inga speciella inlägg i sociala medier, inga videoklipp. Kort därefter började meddelanden strömma in på e-post, Messenger, Instagram och på WhatsApp. Frågorna kom från människor jag aldrig tidigare haft kontakt med och handlade om min ”nya investeringsrådgivning”. Jag utlovade tydligen snabba aktietips med skyhög avkastning, exklusivt i slutna WhatsApp-grupper.
Det var förstås en bluff. Men annonserna som spreds på Facebook och Instagram visade mitt ansikte och mitt namn tillsammans med vidlyftiga löften om snabba vinster. Och jag var långt ifrån ensam. Kända profiler som Christer Gardell, Adam Gerge, Peter Malmqvist, Claes Hemberg, Erik Hansén med flera har också fått sina identiteter kapade i samma upplägg.
Metoden är klassisk pump-and-dump: locka in människor i en grupp, få dem att köpa illikvida aktier, driva upp kursen och sedan sälja av på toppen. Skillnaden nu är att bedragarna använder AI för att bland annat skapa deepfake-filmer och annonser med oss kända profiler som avsändare. De har matat en AI med texter vi skrivit, artiklar vi medverkat i, poddar och videos så att “vi profiler” även kan chatta med offren på ett sätt som upplevs trovärdigt.
Strategin är cynisk. Nya medlemmar står först i kön och får aktietipsen tidigare än andra. De hinner göra ett klipp innan kursraset. Det bygger förtroende och gör att insatserna ökar, ända fram tills bedragarna tar allt när personen placerats sist i kön för aktietipsen. Jag har pratat med människor som tjänat pengar i början och därför vägrar tro att det är en bluff, även när jag personligen berättat om bedrägeriets upplägg.
Den tid som jag har lagt ned för att svara på frågor från bedragna, anmäla annonser, respondera med Meta och samtal med andra ID-kapade profiler får jag aldrig tillbaka. Förutom min förlorade tid kan man anta att förtroendet för mitt eget varumärke inom området aktiemarknad och rådgivning tagit skada. Vad skulle hända om jag nu bestämde mig för att faktiskt starta en utbildning och rådgivning inom området och annonsera digitalt?
Till kärnan: ansvaret ligger faktiskt inte bara hos bedragarna utan också hos plattformen som godkänner och distribuerar annonserna. Meta äger Facebook, Instagram och WhatsApp. De godkänner annonserna, tar betalt för dem och tjänar pengar på varje klick.
Meta borde rimligen ha tekniken för att stoppa bedrägerierna. Det finns AI som upptäcker deepfakes, algoritmer som flaggar misstänkta mönster. Dessutom borde den som tillhandahåller annonsmöjligheter vara mån om att granska annonsinnehåll och säkerställa avsändaren innan man springer annonsörens ärende. Ändå misslyckas de. Resultatet? Bedrägerierna fortsätter, offren blir fler och min sommar blir en påminnelse om hur techjättar kan låta människor offras för klick och annonsintäkter.
När Meta som ett av världens högst värderade företag låter bluffannonser med kapade identiteter rulla vidare på sina plattformar trots upprepade varningar, är det inte bara en fråga om enskilda bedrägerier. Det är en fråga om förtroende. Vi har byggt våra relationer, våra företag och ibland hela våra yrkesliv på dessa plattformar. Det är dags att utkräva ett ansvar som står i paritet till deras makt. Bedragare ska inte kunna härja fritt på världens kraftfullaste plattformar utan att stoppas.